Homeopatia

Czy leki homeopatyczne znajdują zastosowanie w medycynie współczesnej?

Od wielu lat wzrasta liczba lekarzy i pacjentów stosujących leki homeopatyczne. Ale nie brakuje też przeciwników sceptycznie oceniających ich skuteczność terapeutyczną. Czy w dobie niekwestionowanego postępu farmakologii, oferującej coraz większe możliwości leczenia nawet bardzo ciężkich schorzeń, warto sięgać po leki homeopatyczne? Leczenie homeopatyczne coraz bardziej popularne Od wielu lat odnotowuje się coraz większe zainteresowanie leczeniem homeopatycznym. W ciągu ostatnich 30 lat liczba pacjentów stosujących leki homeopatyczne wzrosła z 300 do 400 mln na świecie. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), sięga po nie 30%, czyli ponad 110 mln mieszkańców Europy. Francja, obok Niemiec, należy do krajów odnotowujących stały wzrost popularności homeopatii, co potwierdzają wyniki badań: w 2004 roku 40% Francuzów deklarowało, że stosuje leczenie homeopatyczne, podczas gdy w podobnym badaniu z roku 1978 odsetek ten wynosił 16%. Z badań ankietowych wynika, że w krajach UE od 25 do 40% lekarzy zaleca regularnie swoim pacjentom leki homeopatyczne. Także w Polsce coraz częściej po nie sięgamy. Badanie przeprowadzone dwa lata temu przez TNS OBOP pokazało, że aż 81% Polaków słyszało o homeopatii, 56% uważa, że jest to metoda skuteczna i dobra, a 77% ma zaufanie do lekarzy zalecających leki homeopatyczne. Także badania rynku leków w Polsce prowadzone przez IMS potwierdzają wzrostowy trend zainteresowania leczeniem homeopatycznym w naszym kraju.

Dlaczego?

Terapia homeopatyczna staje się coraz bardziej popularna z wielu powodów. Przede wszystkim dlatego, że jest skuteczna i pozwala dostosować leczenie do problemów zdrowotnych całego organizmu. A poza tym, nie wywołuje działań niepożądanych, dzięki czemu może być zalecana u kobiet w ciąży i dzieci oraz u osób starszych. Ale także dlatego, że wydłuża się wiek życia człowieka i w związku z tym wzrasta ilość chorób przewlekłych wymagających przyjmowania wielu leków. W leczeniu pacjentów cierpiących na kilka schorzeń dochodzi do sumowania się objawów niepożądanych wywoływanych przez różne grupy terapeutyków, a uzupełnienie leczenia lekami homeopatycznymi poprawia stan ich zdrowia i jakość życia. Częstsze sięganie po homeopatię przez pacjentów wpisuje się też w obserwowany w krajach rozwiniętych od szeregu lat trend szukania terapii skutecznych i nietoksycznych. Coraz lepiej poinformowani i świadomi, coraz częściej prosimy lekarzy o zalecenie im leczenia bezpiecznego i – o ile to możliwe – pozbawionego działań ubocznych. Można je łączyć z innymi lekami

Leki homeopatyczne są skuteczne w leczeniu ostrych stanów zapalnych, np. infekcji górnych dróg oddechowych (takich jak: grypa, zapalenie zatok, zapalenie ucha, zapalenie oskrzeli) oraz stanów przewlekłych, m.in. alergii oddechowych i skórnych, astmy oskrzelowej, nawracających zapaleń pęcherza moczowego czy dolegliwości ginekologicznych (zaburzenia cyklu miesiączkowego, objawy menopauzy). Stosowane są także w stanach niepokoju związanych z codziennym stresem, w zaburzeniach ze strony przewodu pokarmowego, w dolegliwościach reumatycznych i w bólach pourazowych. Jako leczenie uzupełniające mogą być zalecane w wielu chorobach wymagających zastosowania silnych leków alopatycznych takich jak sterydy czy antybiotyki – w celu złagodzenia wywołanych przez nie objawów ubocznych. U pacjentów leczonych przewlekle pozwalają także stopniowo zmniejszać dawki tych leków, poprawiając znacznie ich komfort życia. Bogata gama leków homeopatycznych daje szerokie możliwości ich stosowania u chorych poddanych leczeniu chirurgicznemu, między innymi mogą one zapobiegać krwotokom w czasie zabiegu chirurgicznego, przyspieszać gojenie się ran po cięciu operacyjnym, łagodzić bóle głowy spowodowane znieczuleniem zewnątrzoponowym.

Homeopatia nie znajduje zastosowania w leczeniu chorób nowotworowych, ale można podawać niektóre leki homeopatyczne pomocniczo, dla łagodzenia objawów ubocznych radioterapii, co zostało potwierdzone w badaniach klinicznych opublikowanych w czasopismach medycznych. Badania i obserwacje kliniczne potwierdzają ich skuteczność Od kilkudziesięciu lat prowadzone są badania, których wyniki potwierdzają zasadność stosowania leków homeopatycznych w terapii. Podobnie jak w przypadku leków chemicznych, podczas badań klinicznych nad lekami homeopatycznymi, ich działanie porównywane jest z placebo lub lekiem referencyjnym. Systematyczne przeglądy badań oraz ich szczegółowe analizy wskazują na istotny statystycznie, pozytywny efekt leczenia homeopatycznego. Z opublikowanej w czasopiśmie „Lancet” w 1997 roku metaanalizy 186 badań klinicznych jednoznacznie wynika, że leki te są skuteczne. Leczenie homeopatyczne powinno być zalecone przez lekarza, gdyż tylko lekarz dysponuje wiedzą na temat skuteczności i ograniczeń standardowych metod leczenia i homeopatii. Tylko lekarz potrafi właściwie ocenić stan chorego i dokonać wyboru leczenia zalecając leki homeopatyczne wtedy, gdy uzna, że będzie to korzystne dla zdrowia pacjenta.