Wiórki kokosowe

Ocena:
0
Dzień dobry chciałabym poznać fachową opinię na temat wartości odżywczej kokosu dokładnie chodzi mi o wiórki kokosowe, które są tanie i powszechnie dostępne. Kiedyś znalazłam informacje, że kokos to w większości tłuszcz w dodatku nasycony czyli niekorzystny dla naszego zdrowia, mający negatywny wpływ na poziom cholesterolu. Natomiast ostatnio wyczytałam, że kokos to "samo dobro", bo zawiera białko, skł. mineralne, dużo błonnika (aż 21g na 100g kokosu!) oraz dobre tłuszcze. Podobno w kokosie tłuszcze zbudowane są ze średniej długości łańcuchów a one są korzystne dla zdrowia bo nie odkładają się w tkankach tylko od razu wędrują do komórek gdzie zamieniane są w energię a poza tym tłuszcz zawarty w kokosie sprzyja odchudzaniu. Czy to prawda? Jeśli tak to może warto dodawać wiórki kokosowe np. do musli z mlekiem czy owsianki, albo do różnych potraw. Z góry dziękuję za odpowiedź.

1 odpowiedź

Ocena:
0
No cóż, na ten temat można spojrzeć w różny sposób. Najpierw spróbujmy powiedzieć o mniej korzystnych aspektach kokosu. A więc produkt ten jest dość mocno kaloryczny, gdyż w 100g zawiera ponad 600kcal. To głównie za sprawą tłuszczu, którego zawartość w wiórkach kokosowych waha się na poziomie około 60g/100g. Co więcej, w przewadze są to tłuszcze nasycone (około 53g/100g), co z punktu widzenia zdrowia, a szczególnie układu krążenia nie wydaje się korzystne. Poza tłuszczem nasyconym, innych rodzajów tłuszczów raczej nie uświadczymy, jedynie jest tam nieco jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (ok.4-5g/100g), ale w porównaniu do nasyconych to śladowe ilości. Wartość odżywcza, pod kątem witamin czy składników mineralnych, jest powiedzmy średnia. Poza nieco większą ilością potasu czy magnezu oraz odrobiną żelaza, wiórki kokosowe nie świecą zbyt dużymi wartościami. Zatem trudno je pod tym kątem uznać za "cud natury"

Byłbym jednak niesprawiedliwy, gdybym na temat tego produktu wypowiedział się jedynie negatywnie. Gdyż wiórki kokosowe wydają się mieć także kilka zalet. Otóż wśród tych tłuszczów nasyconych, w które obfituje kokos, ponad połowę stanowi kwas laurynowy (w przewadze) i mirystynowy. Często akcentuje się rolę tego pierwszego, gdyż zaliczany jest od do tzw. kwasów średniołańcuchowych, które są bardzo dobrze trawione przez nasz organizm. Jak Pani zaakcentowała niekiedy wspomina się także o jego właściwościach wspomagających odchudzanie, ale z tym jednak stwierdzeniem byłbym ostrożny. Znacznie więcej mówi się o roli kwasu laurynowego w procesie wspomagania odporności. Kwas ten ma zdolność przenikania przez błony komórek bakteryjnych gdzie zaburza pH ich wnętrza. Bakterie próbując sobie radzić z tym problemem wypalają się energetycznie, w efekcie czego dochodzi do ich śmierci. Mówi się także o korzystnym wpływie na pracę kosmków jelitowych.
Jak Pani zaakcentowała wiórki kokosowe zawierają także sporo błonnika, co niewątpliwie także należy zaliczyć na plus. Gdybym miał jednak podsumować, to raczej nie zalecałbym tego produktu w diecie na szerszą skalę, ale jako dodatek smakowy do innych ulubionych potraw jak najbardziej :)

Dobry Dietetyk  Ostrów Wielkopolski
odpowiedz w tym wątku
Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.