Ile wody należy pić w ciąży?

Brak odpowiedniego nawodnienia organizmu może istotnie utrudniać przebieg rozmaitych procesów metabolicznych i fizjologicznych, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi ciąży.

Woda jest niezbędna do prawidłowego rozwoju i funkcji tkanek płodu, zwłaszcza komórek OUN (ośrodkowego układu nerwowego), szczególnie wrażliwych na jej niedobór. Dobra woda mineralna zawiera odpowiednią ilość cennych składników, takich jak magnez - który aktywnie uczestniczy w budowie kory mózgowej w okresie rozwoju płodu, wapń - będący podstawowym budulcem układu kostnego oraz jod - biorący udział w produkcji hormonów tarczycy, regulujących metabolizm, a przede wszystkim wzrost i dojrzewanie dziecka. Woda usuwając toksyny z organizmu, przyczynia się do redukcji uciążliwych dolegliwości towarzyszących ciąży, m.in. porannych nudności i wymiotów, zaparć, suchości skóry czy infekcji dolnego odcinka dróg moczowych. Zwłaszcza te ostatnie, w sytuacji niedoboru płynów i ograniczenia wydalanego moczu, mogą prowadzić do poważnych schorzeń takich jak: odmiedniczkowe zapalenie nerek, poród przedwczesny zagrażający, wewnątrzmaciczne zahamowanie wzrostu płodu, zapalenie błon płodowych, infekcja wewnątrzmaciczna płodu, niska masa urodzeniowa czy zakażenia połogowe. Woda spożywana przez matkę wypłukuje także szkodliwe produkty przemiany materii płodu, pojawiające się w płynie owodniowym i jest też niezbędna do jego produkcji. Płyn ten wymienia się co ok. 3 godziny, warto więc stale uzupełniać organizm czystą wodą. Kobieta w ciąży powinna wypijać przynajmniej ok. 10 szklanek wody dziennie. Jeżeli smak wody nie odpowiada, może go zmienić dodając plasterek cytryny, łyżeczkę miodu czy świeże liście mięty.